Onze andere webshops

Andere 4UStores: Handdoekentoiletpapier.nl DisposableTotaal.nl Kantinewinkel.nl Prullenbaktotaal.nl

Recent toegevoegd

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Doggy bags en andere handige tips voor restaurateurs om voedselverspilling tegen te gaan

maandag 10 december 2018 | Geschatte leestijd: 5 minuten

Doggy bags zal men in de toekomst steeds vaker gaan zien restaurants. De gemiddelde Nederlander wordt zich bewust van het feit dat er jaarlijks ontzettend ontzettend veel voedsel wordt verspild in de horeca - niet enkel in de horeca overigens. Er zijn een aantal manieren om dit tegen te gaan - deze worden verder in dit artikel genoemd, maar één van de belangrijkste methoden is zonder twijfel het aanbieden van doggy bags aan uw gasten. In vele gevallen wordt een gerecht dat besteld is door een klant niet volledig opgegeten. Gemiddeld genomen verdwijnt er zijn 33 % van een maaltijd in de vuilnisbak en dit is meestal niet omdat de klant het niet lekker vindt. De porties zijn te groot. Vaak durft een gast niet om doggy bags te vragen, maar hierin vindt momenteel een omslag plaats. Men verwacht dat het binnen een aantal jaren volkomen normaal zal zijn om in een restaurant om doggy bags te vragen. 

Doggy Bags: de voordelen

Naast voedselverspilling zijn er nog een aantal andere redenen om te kiezen voor het aanbieden van doggy bags: doggy bags worden gezien als een service naar de klant. U kunt zelfs de doggy bags personaliseren met een sticker of visitekaartje en aanvullen met bijvoorbeeld een salade of wat extra brood. De klant heeft dan de volgende dag nog een volledige maaltijd. Dit maakt de maaltijd in de ogen van de klant een stuk goedkoper. Daarnaast biedt u de klant een unieke ervaring met het aanbieden van de doggy bags. Men zal zonder twijfel praten over de doggy bags en dit zal weer zorgen voor extra klandizie. Probeer het aanbieden van doggy bags op een leuke manier te brengen. Praat niet zozeer over voedselverspilling, maar geef aan dat de thuisblijvers wellicht ook de gerechten willen proeven. 

Inkoop

Voedselverspilling kost geld, maar je klanten nee verkopen kost ook geld. Probeer hierin de juiste balans te vinden en baseer uw inkopen op het verwachte aantal gasten. Dit lijkt makkelijk, maar dat is het allesbehalve. Er zijn een groot aantal factoren waar men rekening mee dient te houden: hoe was de opkomst vorig jaar op dezelfde dag, welk weer is het? Probeer ook te kiezen voor seizoensproducten die op voorraad zijn bij uw groothandel. Ze worden snel geleverd en zijn dus langer te bewaren. Instrueer bijvoorbeeld uw bediening een bepaald product te aan te beleven, zodat dit vaker wordt besteld.

Opslag

Wanneer de leverancier uw producten aflevert, controleer deze dan goed. Zijn de producten niet naar wens, stuur ze dan terug. U betaalt ten slotte voor een bepaalde kwaliteit. Het is belangrijk dat de producten nog voldoende lang houdbaar zijn, dat de temperatuur een juiste temperatuur  hebben - let op diepvriesproducten. Natuurlijk dient ook de verpakking in orde te zijn. Het bewerken van producten verlengt ook de houdbaarheidsdatum. Vries producten in of kook ze en vacumeer ze vervolgens. Op deze manier zijn ze langer te bewaren en zult u minder voedsel verspillen.

Gerechten klaarmaken

Goed getraind personeel is belangrijk, zeker als het gaat om de bereiding van voedsel. Houdbaarheidsdata moeten worden gerespecteerd, alle producten dienen voorzien te zijn van een label moet een uiterste houdbaarheidsdatum en men voldoende kennis van zaken hebben om creatief te kunnen zijn met restproducten. Soep is bijvoorbeeld een gerecht waar men heel makkelijk restproducten in kan verwerken  of denk aan een mousse. Verder is het belangrijk dat een bepaald product vaker op de kaart terug komt: een stuk vlees of vis kan geserveerd met diverse sauzen of op verschillende manieren worden klaargemaakt.

Opstellen van het menu

Dit wordt ook wel menu engineering genoemd met een chique woord, maar dit is absoluut niet overdreven; het is namelijk een serieuze opgave om een aantrekkelijk menu op te stellen met een goede winstmarge en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk voedsel in de vuilnisbak belandt. Ten eerste is het belangrijk dat uw menu niet te uitgebreid is. Het is beter een vijftal hoofdgerechten van uitstekende kwaliteit dan 10 gerechten met een matige kwaliteit. Een andere trucje dat vaak gebruikt wordt, is het aanbieden van een wisselend dagmenu. Dit wordt voor een lagere prijs aangeboden dan de andere gerechten op de kaart. Overdrijf ook niet met bijgerechten zoals friet en salade. Vaak belandt dit in de vuilnisbak. Geef wel duidelijk aan bij het serveren van de gerechten, dat de klant kosteloos kan bijbestellen mocht er niet voldoende zijn. Let er dan ook op dit er daadwerkelijk bij geserveerd wordt en dat dit tijdig gebeurd. Niemand wil nog frieten nadat zijn biefstuk al 10 minuten op is.

Doggy Bags: Bewustwording van de klant

Dit kan op een aantal verschillende manieren: maak bijvoorbeeld een hapje of amuse van restproducten: alles kan lekker zijn, mits het op de juiste manier is klaargemaakt. Zoals eerder genoemd is het aan te raden uw gasten doggy bags aan te bieden, als u ziet dat er nog eten op de borden ligt. U kunt verder nog de doggy bags personaliseren: doe er een sticker op of een visitekaartje. U kunt zelfs zover gaan om de doggy bags aan te vullen met nog wat brood, zodat de gast nog een volledige maaltijd heeft voor de dag erna. De investering is minimaal, maar de gast zal terugkeren de mond-tot-mond-reclame is ontzettend goede reclame voor uw restaurant.

Doggy Bags: ons assortiment 

Momenteel zijn de doggy bags verkrijgbaar in twee verschillende varianten: papier of karton. De papieren doggy bags zijn de voordeligste optie en worden geleverd per 500 stuks in een doos. De kartonnen doggy bags per 25 stuks. De doggy bags bestaan uit een stevige verpakking voorzien van een aantrekkelijk, authentiek design. Een kleine investering die zeker het uitproberen waard is. De doggy bags zijn gemaakt van vetvrij papier, zodat ze niet doorlekken en men kan er allerlei eten in verpakken: de doggy bags zijn onder andere geschikt voor pizza, broodjes, vlees en vis. Wij zijn ervan verzekerd men binnen enkele jaren iedereen zonder gene om doggy bags durft te vragen in een restaurant. In de toekomst zal het assortiment doggy bags worden uitgebreid. Voor meer informatie over onze producten, graag contact met ons opnemen.